Witamina D

(144)
Pokaż filtry Filtruj
z 7

Dlaczego witamina D jest ważna dla organizmu?

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach. Wytwarza ją ludzki organizm podczas kontaktu z promieniami słonecznymi. W Polsce bardzo dużo osób ma niedobór tej witaminy, dlatego tak istotna jest jej suplementacja.

Witamina D w organizmie pełni wiele ważnych funkcji, m.in. bierze udział w przyswajaniu wapnia i fosforu, które są odpowiedzialne za prawidłowe kształtowanie się kości. Wspomaga też układ odpornościowy i obniża ciśnienie krwi. Zaleca się ją osobom z problemami z sercem, krążeniem oraz cukrzycą. Do objawów niedoborów witaminy D należą:

  • zmęczenie,

  • bóle mięśniowe,

  • słaba odporność organizmu,

  • depresja,

  • wypadanie włosów,

  • wolne gojenie się ran.

Witamina D jest syntezowana przez nasz organizm, natomiast w niewielkich ilościach można ją dostarczyć wraz z pożywieniem – gdy jemy tłuste ryby morskie, oleje roślinne czy pijemy mleko. Niestety te ilości nie będą wystarczające dla pokrycia dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Witaminę D można suplementować w postaci kapsułek (Vigantoletten Max, kapsułki, 120 szt.), tabletek (Vigalex Forte, 2000 IU, tabletki, 120 szt.), a także wygodnych kropli (Witamina D2 Forte, Płyn, 30 ml, Aura Herbals). 

Jaka dawka witaminy D jest zalecana?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D, w okresie od października do kwietnia, wynosi 2000–4000 j.m., jednak powinno być ono ustalone indywidualnie, zgodnie z potrzebami.  Przed rozpoczęciem suplementacji warto jednak zrobić badania krwi i zbadać poziom tego związku w organizmie. Może się okazać, że tak duże dawki nie będą potrzebne. Witamina ta występuje w licznych postaciach, więc każdy znajdzie dla siebie odpowiedni sposób aplikowania.

Ponadto, witamina D występuje w różnych dawkach. Dla dzieci przygotowano stężenie od 400 j.m. (np. Bioaron D, 400 j.m., witamina D, krople wyciskane z kapsułki, 90 szt.). Dla dorosłych te dawki są wyższe i rozpoczynają się od 1000 j.m. aż do nawet 20.000 j.m (np. Vigantol krople doustne, 20.000 j.m./ml, 10 ml). Na rynku dostępne są też kompleksy witaminowe. Takie zestawy witamin mają dobrze zbilansowany skład, który zadba kompleksowo o cały organizm. Witaminę D powinno się zażywać wraz z tłuszczowym posiłkiem lub bezpośrednio po nim. Nie zaleca się spożywać jej na czczo. Trzeba pamiętać, że  jej niedobór powoduje zwiększone zmęczenie, gorsze samopoczucie i wyczerpanie fizyczne. O wiele łatwiej złapać wówczas przeziębienie lub infekcję, dlatego nie zaniedbujmy suplementacji.

Wpływ witaminy D na niemowlęta i małe dzieci

Witamina D odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju dzieci, w szczególności tych najmniejszych, do roku życia. Dzieci mają większe zapotrzebowanie na tę witaminę niż dorośli, ponieważ jest ona odpowiedzialna za prawidłowy rozwój układu kostnego. Dzięki niej dziecko może samodzielnie chodzić oraz ma lepszą odporność organizmu i tym samym rzadziej łapie infekcje. Witamina ta wspomaga również rozwój dziecięcego serca. 

Witaminę D można podawać np. pod postacią żelek (Witamina D, żelki, 180 g), kropli (Juvit Baby D3, płyn, krople 10 ml) lub tabletek do ssania (DOZ product, witamina D3, tabletki do ssania dla dzieci, smak owoców tropikalnych 15 szt.), które często są smakowe. Utrzymywanie optymalnego poziomu tej witaminy wpływa na rozwój mocnych kości, pomaga przy wchłanianiu wapnia i działa pozytywnie na wzrost tkanek. Dzieci mogą też zażywać witaminę D wraz z tranem, który zawiera ją w swoim składzie.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.

Zamknij