Zioła uspokajające – naturalny sposób na stres
Dieta i sport Emilia Kruszewska, 12.11.2021
Przeczytane 7139 razy

Zioła uspokajające – naturalny sposób na stres

Zioła na uspokojenie są skutecznym i bezpiecznym sposobem na wyciszenie i zmniejszenie napięcia nerwowego. Niektóre z naparów ułatwiają ponadto zasypianie. Sprawdź, po które zioła uspokajające warto sięgać. Poznaj przeciwwskazania do stosowania naparów.

Spis treści


  1. Najmocniejsze zioła na uspokojenie
  2. Zioła uspokajające dla dzieci
  3. Przeciwwskazania do stosowania ziół na uspokojenie 

Zioła uspokajające w postaci herbat są doskonałym suplementem pomagającym w wyciszeniu, rozładowaniu napięcia i stresu. Niektóre z naparów mają również właściwości ułatwiające zasypianie i usprawniające pracę układu nerwowego. Zioła na uspokojenie i poprawę nastroju mogą być stosowane również profilaktycznie jako forma odprężenia po ciężkim dniu w pracy. Zawarte w nich substancje i składniki mineralne pozytywnie wpływają na zdrowie organizmu, a także na kondycję cery, włosów i paznokci. Stosując zioła na uspokojenie, należy jednak pamiętać o przeciwwskazaniach. Napary wypijane w nadmiarze powodują nieprzyjemne skutki uboczne.

Najmocniejsze zioła na uspokojenie

Wśród polecanych ziół na uspokojenie pierwsze miejsce zajmuje melisa lekarska. Bogata w olejki eteryczne, dostarcza organizmowi kwasu rozmarynowego, flawonoidów i fenolokwasów. Substancje te wykazują silne właściwości uspokajające, wyciszające i rozładowujące stres. Melisa jest pomocna również w problemach z zasypianiem. Wpływając na pracę układu nerwowego, sprzyja wypoczynkowi. Dodatkowo działa rozkurczająco i niweluje drobne dolegliwości układu pokarmowego.

Kolejnym zielem polecanym na uspokojenie jest chmiel zwyczajny. Działa wyciszająco i jest pomocny w zaburzeniach nastroju. Jego właściwości docenią również osoby mające problem z zasypianiem. Chmiel zwyczajny pozytywnie oddziałuje na układ moczowy i nerki. Dzięki właściwościom moczopędnym pomaga oczyścić organizm z toksyn.

Lawenda to stosowane od wieków ziele, szczególnie wspomagające zasypianie. Poprzez wyciszanie organizmu łagodzi napięcie nerwowe, a ponadto działa przeciwbólowo. Na układ nerwowy mają wpływ zawarte w lawendzie octan linalinu i linalol, które redukują nadmierną nerwowość i łagodzą też napięcia mięśniowe.

Rośliną, nie przez wszystkich kojarzoną jako naturalny środek uspokajający, jest rumianek. Zawarte w koszyczkach kwiatu flawonoidy, cholina i kumaryna oddziałują na układ nerwowy, łagodząc stan niepokoju. Rumianek ma ponadto właściwości przeciwbólowe i antyseptyczne. Przygotowany napar z rumianku jest bezpieczny dla dzieci, a nawet niemowląt cierpiących z powodu częstych kolek.

Napar z kwiatów lipy to kolejna roślina polecana do wyciszania przed snem i ukojenia nerwów. Ziele zaleca się stosować również przy napięciach mięśniowych. Lipa ma ponadto działanie napotne i przeciwgorączkowe, dlatego doskonale sprawdzi się w stanach przeziębienia. Regularne picie naparów z lipy pozytywnie oddziałuje na pracę układu nerwowego.

Osoby żyjące w ciągłym stresie i narażone na spadek odporności mogą sięgnąć po berberys. Prozdrowotne właściwości rośliny cenione są od wieków. W medycynie ludowej berberys stosowany był jako lek uspokajający i regulujący pracę układu pokarmowego. Napar ziołowy z berberysu łagodzi stres i ułatwia zasypianie. Roślina jest źródłem witamin C, E, karotenoidów i rutyny, które działają przeciwzapalnie, wspomagają pracę układu krążenia i pozytywnie wpływają na kondycję i wygląd skóry.

Zioła uspokajające dla dzieci

Zioła na uspokojenie ze względu na zawarte w nich substancje (np. obniżające ciśnienie krwi) mogą być stosowane u dzieci tylko w wyjątkowych sytuacjach. Zawsze jednak zalecana jest konsultacja z pediatrą. Bezpieczne i skuteczne działanie wyciszające mają m.in.: lipa, rumianek, melisa, lawenda, ziele męczennicy. Sporządzone napary powinny być delikatne. Preparaty należy stosować ostrożnie, maksymalnie raz dziennie. Bezpiecznymi ziołami dla maluchów są zwłaszcza rumianek i lipa.

Przeciwwskazania do stosowania ziół na uspokojenie

Najczęstszym przeciwwskazaniem do stosowania ziół na uspokojenie jest alergia i nadwrażliwość na substancję czynną. Należy pamiętać, że rośliny są silnym alergenem, dlatego w przypadku wystąpienia jakichkolwiek niepokojących objawów zaleca się zaprzestanie picia naparu. Po zioła na uspokojenie nie powinny również sięgać osoby cierpiące z powodu chorób wątroby lub nerek. Napary nie są wskazane także dla borykających się z chorobą alkoholową. Zioła na uspokojenie nie powinny być łączone z lekami uspokajającymi, nasennymi lub środkami farmakologicznymi przyjmowanymi w leczeniu stanów lękowych, depresji, nerwicy.

Przeczytaj również: Zioła na wzdęcia i dobre trawienie

Bibliografia

  1. M.E. Zujko, A. Witkowska, B. Kiernozek, Aktywność antyoksydacyjna naparów ziołowych, 2017.

  2. M. Senderski, Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie, „Herba Polonica” 1998.

  3. L. Korn, Naturalna. Ziołowe wsparcie na każdy dzień, 2021.


Wybór redakcji

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.

Zamknij