Co to jest autyzm? Jakie są jego przyczyny i czy da się go wyleczyć?
Gorący temat Paulina Bulek
Sprawdź pełną ofertę Aptelia.pl
Przeczytane 19355 razy

Co to jest autyzm? Jakie są jego przyczyny i czy da się go wyleczyć?

Autyzm jest zaburzeniem, o którym mówi się coraz częściej. Społeczeństwo zaczyna być uświadamiane na jego temat i coraz bardziej otwiera się na inność osób ze spektrum autyzmu.

Spis treści


  1. Czym jest autyzm i jakie są jego przyczyny?
  2. Jakie są objawy autyzmu?
  3. Terapia i leczenie autyzmu
  4. Autyzm u dorosłych

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, tzw. upośledzeniem rozwoju na tle neurologicznym. Jego przyczyny leżą najczęściej w genetyce. Osoba nim dotknięta ma problemy w komunikacji z otoczeniem, nawiązywaniu z nim relacji. Trudno jest jej wyrazić własny, wewnętrzny świat. Ma trochę inny sposób myślenia. Inaczej rozwijają się u niej zdolności poznawcze i motoryczne.

Kup w aptece: Witaminy dla dzieci

CZYM JEST AUTYZM I JAKIE SĄ JEGO PRZYCZYNY?

Najczęściej autyzm określa się jako zaburzenia ze spektrum autyzmu, gdyż każdy przypadek osoby nim dotkniętej jest indywidualny. U każdej osoby inne jest nasilenie upośledzenia w poszczególnych obszarach aktywności życiowej.

Autyzm można najczęściej rozpoznać w pierwszych trzech latach życia dziecka. Jego występowanie wynosi około 30 przypadków na 10 000 osób. Dużo częściej, bo aż czterokrotnie, autyzmem dotknięci są chłopcy niż dziewczynki. Autyzm trwa do końca życia osoby nim dotkniętej.

Dziecko, u którego diagnozuje się autyzm, najczęściej nie reaguje na polecenia mu wydawane. Nie wykazuje chęci do zabawy z rówieśnikami. Ma problemy z tym, by wyrazić swoje emocje. Problematyczne dla niego jest również komunikowanie innym różnych rzeczy za pomocą mimiki, gestów i mowy.

Nie do końca znane są jeszcze przyczyny powstawania autyzmu. Głównym czynnikiem obarczanym za powstanie tego zaburzenia jest genetyka. U osób zmagających się z autyzmem występuje często zaburzony poziom neuroprzekaźników w mózgu, w tym serotoniny.

Za inne przyczyny powstawania autyzmu podaje się ponadto:

  • wiek ojca od 40. roku życia wzwyż,

  • wrodzoną toksoplazmozę,

  • urazy, które wystąpiły w okresie okołoporodowym,

  • uszkodzenia powstałe w centralnym układzie nerwowym,

  • problemy z detoksykacją organizmu,

  • alergie,

  • osłabiona odporność,

  • dziecięce porażenie mózgowe.

Przeczytaj również: Co to jest niepełnosprawność? Jakie są rodzaje i stopnie niepełnosprawności?

JAKIE SĄ OBJAWY AUTYZMU?

Autyzm najczęściej diagnozuje się około 3. roku życia dziecka. Wcześniej albo pozostaje niezdiagnozowany, albo nie daje na tyle wyraźnych objawów. Może być też tak, że zanim rodzice trafią na specjalistę, który zdiagnozuje ich dziecko, upłynie kilka lat. Możliwa jest również sytuacja, że do pewnego momentu dziecko rozwija się zupełnie normalnie, a dopiero później zaczynają pojawiać się niepokojące objawy.

Przeczytaj również: Skoki Rozwojowe U Dziecka – Kiedy Występują I Czego Można Się Spodziewać?

Objawy autyzmu u malutkich dzieci są dość charakterystyczne. Dziecko wykazuje niewielką aktywność. Nie potrafi okazać swojego zadowolenia za pomocą uśmiechu. Ma niewielką ekspresję mimiczną. Dziecko może nie reagować na swoje imię oraz unikać kontaktu wzrokowego i stronić od ludzi. Nie próbuje naśladować innych i nie wyciąga do nich rąk. Poza tym ma problem z wyrażaniem emocji lęku, radości i zdziwienia. Nie szuka kontaktu z rówieśnikami. Może nie wykazywać reakcji np. na hałas, a także sztywnieć, gdy zostanie wzięte na ręce. Dziecko może wpatrywać się ciągle w jeden punkt, nie próbuje gaworzyć i jego mowa nie rozwija się najlepiej.

Dziecko, które cierpi na autyzm, najlepiej czuje się w swoim własnym, zamkniętym świecie. Lubi swoją samotność. Nie próbuje uczestniczyć w zabawie z innymi dziećmi. Najczęściej bawi się samodzielnie w określony sposób, np. układa zabawki w ustalonym porządku albo powtarza daną czynność wielokrotnie i bez znudzenia. Mimika dziecka autystycznego nie wyraża zbyt wielu uczuć i emocji. Dziecko nie próbuje nawiązywać kontaktu wzrokowego. Może powtarzać określone słowa czy zwroty – są to tak zwane echolalia – ale nie rozwija zbyt dobrze swojej mowy. 

Dziecko cierpiące na autyzm lubi ustalony porządek dnia i swoich czynności. Bardzo źle znosi zmiany. Czasami reaguje niekontrolowanymi napadami agresji, potrafi być nadpobudliwe i impulsywne. Bardzo rzadko się uśmiecha. Trudno ocenić, czy dana sytuacja sprawia mu radość, czy smutek. Bywa też tak, że nie reaguje na swoje imię. Wykazuje czasem ruchy stereotypowe, np. macha rękami czy kołysze się jednostajnie.

Zespół Aspergera jest jednym ze spektrum zaburzeń autyzmu. Dzieci zmagające się z zespołem Aspergera lepiej rozwijają mowę, mogą mieć dużą wiedzę, ale mają problem z nawiązywaniem kontaktów z innymi ludźmi czy ze sprawnością motoryczną.

Sprawdź też: Kiedy dziecko zaczyna mówić?

Powiązane produkty

TERAPIA I LECZENIE AUTYZMU

Autyzm nie jest chorobą, tylko zaburzeniem, więc nie można mówić o jego wyleczeniu. Da się za to zminimalizować jego skutki poprzez wprowadzenie terapii behawioralnej, muzykoterapii czy terapii logopedycznej. W całym procesie trzeba wspierać nie tylko dziecko, ale też jego rodziców i opiekunów.

W terapii dziecka można stosować również elementy terapii behawioralno-poznawczej, które pomogą mu nauczyć się komunikacji z innymi ludźmi, wykształcić umiejętności społeczne, a także zrozumieć zasady i reguły rządzące światem. 

W autyzmie warto ponadto zwrócić uwagę na prawidłową dietę dziecka, która powinna być indywidualnie dobrana do malucha. Należy wyeliminować z niej wszystkie produkty, których dziecko nie toleruje.

AUTYZM U DOROSŁYCH

Wiele osób dorosłych ze spektrum autyzmu jest w stanie normalnie funkcjonować w społeczeństwie. Mogą osiągnąć samodzielność, pracować i zakładać własne rodziny. Czasami ich wyjątkowa pamięć i wybiórcze zainteresowania sprawiają, że stają się szczególnymi ekspertami w określonych dziedzinach. Zdecydowana większość dorosłych z autyzmem wymaga jednak wsparcia w ciągu całego swojego życia.

Warto wiedzieć: Rodzaje chorób psychicznych

Bibliografia

  1. L. Bobkowicz-Lewartowska, Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

  2. A. Kraszewska-Orzechowska, Zachowania dzieci z zespołem Aspergera i proponowane formy pomocy, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J” 2007, vol. XX.

  3. E. Pisula, Autyzm: przyczyny, symptomy, terapia, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010.

  4. E. Pisula, Małe dziecko z autyzmem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.


Wybór redakcji

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.

Zamknij