Spis treści:
- Rozwój dziecka – mowa
- Kiedy dziecko zaczyna mówić?
- Kiedy dziecko zaczyna mówić pełnymi zdaniami?
- Kiedy dziecko zaczyna mówić „R”?
- Akcesoria, zabawki i książeczki do nauki mówienia – co może pomóc?
- Dlaczego dziecko późno zaczyna mówić?
Rozwój dziecka – mowa
Mowa nie jest wrodzoną zdolnością, a jej nauka to nie lada wyzwanie dla każdego malucha. Aby rozwój mowy postępował prawidłowo, musi zachodzić szereg czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które go warunkują. Należą do nich: prawidłowo ukształtowany aparat mowy oraz ośrodkowy układ nerwowy, odpowiednio funkcjonujący słuch, właściwie rozwinięty umysł oraz odpowiednie warunki środowiskowe i wychowawcze. Z racji na to, że u każdego dziecka czynniki te są na innym poziomie i rozwijają się w różnym tempie, tak samo i rozwój mowy nie jest cechą dającą się zamknąć w ścisłe ramy czasowe. Znacznie ważniejsze od chwili wypowiedzenia przez dziecko pierwszych słów jest fakt, czy posiada wszelkie predyspozycje do tego – a więc na tyle rozwinięte wszystkie wspomniane czynniki – by mógł zaistnieć cały proces.
Przeczytaj: Czym są skoki rozwojowe u dzieci i kiedy występują?
Zakłada się, że dzieci zaczynają mówić między 10. a 18. miesiącem życia. Nie jest to jednak regułą. Co więcej, nauka mówienia zaczyna się tak naprawdę o wiele wcześniej. Warto również mieć świadomość tego, że duże znaczenie w rozwoju kolejnych umiejętności dziecka mają skoki rozwojowe. Wówczas, w zależności od tego, czy skok jest emocjonalny i intelektualny czy fizyczny, dochodzi do pewnych ograniczeń, a nawet zaniku rozwoju innych umiejętności.
Dla przykładu, w sytuacji, kiedy dziecko uczy się chodzić i powoli stawia pierwsze kroki – co również może następować w tym samym okresie, co szacowany rozwój mowy – maluch może nie być zbyt rozmowny, a nawet może się wydawać, że nastąpił regres. Jest to zupełnie naturalne – cały jego umysł i ciało skupione są bowiem na doskonaleniu jednej umiejętności, a jego organizm potrzebuje czasu, by wszystko razem oswoić i zgrać.
Sprawdź ofertę: Kosmetyki do opalania dla dzieci
Kiedy dziecko zaczyna mówić?
Wyróżnia się cztery etapy rozwoju mowy u dzieci:
-
Okres melodii – od urodzenia do ukończenia roku. Maluch porozumiewa się za pomocą krzyku, z czasem zdobywa umiejętność wydawania innych dźwięków: bardziej melodyjnych i sylabicznych. Jego aparat mowy i oddech rozwijają się i doskonalą. Dziecko zaczyna gaworzyć i ćwiczyć artykulację, powoli uczy się powtarzać sylaby, używa zarówno dźwięków samogłoskowych, jak i spółgłoskowych, naśladuje zasłyszane dźwięki, czasem mogą pojawić się już pierwsze słowa.
-
Okres wyrazu – między 1. a 2. rokiem życia. Dziecko potrafi wymówić niemal wszystkie samogłoski (poza ą i ę) oraz spółgłoski. Mowa jest niewyraźna poprzez pracę środkową częścią języka. W tym okresie maluch może już umieć powiedzieć proste, dwusłowowe zdania, np. mama daj. Bardzo dużo dźwięków i wyrazów naśladuje, a zasób jego słownictwa stale się powiększa.
-
Okres zdania – między 2. a 3. rokiem życia. Dziecko uczy się coraz większej ilości słów, szybko wyłapuje nowe wyrazy, wydłuża zdania i wciąż doskonali swoją mowę.
-
Okres swoistej mowy dziecięcej – między 3. a 7. rokiem życia. To wciąż okres doskonalenia mowy, ale i coraz większego zasobu słownictwa oraz doskonalenia umiejętności budowania coraz dłuższych zdań. Dziecko zna już niemal wszystkie głoski, czasem dla ułatwienia zamienia je z innymi, ale jego mowa staje się coraz bardziej zrozumiała dla otoczenia, wypowiedzi logiczne a maluch jest w pełni komunikatywny.
Sprawdź ofertę: Spraye i płyny na kleszcze dla dzieci
Kiedy chłopcy zaczynają mówić?
Rozwój mowy może być inny u dziewcząt i chłopców. Poza wyżej wymienionymi czynnikami, ogólnymi i właściwymi dla obu płci, znaczenie mają tutaj również hormony. Zazwyczaj chłopcy pierwsze słowa wymawiają nieco później niż dziewczynki, bo około 13-14 miesiąca życia.
Kiedy dziewczynki zaczynają mówić?
Dziewczynki uczą się mówić nieco wcześniej niż chłopcy, co ma związek z estrogenami, które przyspieszają rozwój mózgu. Sprawia to, że dziewczynki nieco szybciej się rozwijają. Ponadto, w pierwszym roku życia u dziewczynek zachodzi szybsza rozbudowa połączeń neuronalnych lewej półkuli, które odpowiadają za proces nauki mowy i myślenia.
Tutaj jednak również nie jest to sztywną regułą. Warto mieć świadomość, że takie różnice rozwojowe, nawet w przypadku rodzeństwa, nie są żadnym odchyleniem od normy.
Sprawdź oferty: Naczynia i sztućce dla dzieci