Odporność

(1127)
Pokaż filtry Filtruj

Jak poprawić odporność organizmu przed COVID-19?

Odporność organizmu zależy przede wszystkim od tego, w jakiej formie jest układ immunologiczny. Można go wspomóc, wprowadzając odpowiednie nawyki, dzięki którym organizm poradzi sobie z infekcjami. Warto też wiedzieć, czego unikać i co zwiększa ryzyko złapania infekcji.

Ruch

Niedocenianym sposobem budowania odporności organizmu jest aktywność fizyczna. W dobie pandemii COVID-19 wiele osób pracuje w domu. Z tej przyczyny ma ograniczoną aktywność. Po pracy też nie zawsze ma się motywację i ochotę, by poćwiczyć bądź wyjść na spacer. Aktywność fizyczna i uprawianie sportu wpływają znacząco na poprawę ogólnej sprawności i wydolności organizmu, a co za tym idzie, pomagają w budowaniu lepszej odporności. Ruszając się, człowiek poprawia wydolność i pracę układu oddechowego i krwionośnego. Dzięki temu organizm jest w stanie dużo łatwiej poradzić sobie z infekcjami.

Nie można też przesadzić z ćwiczeniami. Ważna jest równowaga i odpowiednia regeneracja po treningu. Trzeba prowadzić higieniczny tryb życia, gdyż odpoczynek, szczególnie ten nocny, wpływa również na odporność. Należy spać zalecaną liczbę godzin na dobę – między 7 a 9. Niewyspanie osłabia organizm i sprzyja infekcjom.

Dieta

Budowaniu odporności sprzyja odpowiednio zbilansowana dieta. Należy porzucić fast foody, niezdrowe przekąski, tłuste potrawy i słodycze. Warto wprowadzić więcej warzyw i owoców, a także zdrowe tłuszcze i pełnowartościowe posiłki. Ważne jest, by wraz z pożywieniem dostarczać sobie niezbędnych kwasów tłuszczowych, które pomagają zwalczać stany zapalne; witaminę A, która zmniejsza podatność na choroby zakaźne; witaminę E, która pomaga redukować stany zapalne w organizmie; witaminę C (np. DOZ PRODUCT Witamina C 1000 Mg, Tabletki Musujące., 20 szt.), wspierającą organizm w walce z infekcjami, a także zwalczającą wolne rodniki; selen i żelazo, które wspierają prawidłową pracę układu odpornościowego.

W budowaniu odporności organizmu ważne jest też jego odpowiednie nawodnienie. Należy pić zalecaną ilość wody, dopasowaną do masy ciała. Woda jest niezbędna do tego, by w organizmie zachodziły prawidłowo wszystkie reakcje chemiczne i żeby dobrze pracowały wszystkie układy. Woda ułatwia transport składników odżywczych, a także oczyszczanie organizmu z toksyn i drobnoustrojów chorobotwórczych.

Witaminy

Poza dostarczaniem witamin wraz z pożywieniem nie można zapomnieć o suplementacji. Najlepiej stosować multiwitaminę, która będzie zawierała kompleks witamin, dzięki czemu będzie wzrastała odporność organizmu (np. DOZ PRODUCT Multiwitamina 50+, Tabletki Powlekane, 60 szt.). Nie można pominąć znaczenia witaminy D3 (np. D-Vitum Forte 2000 J.M., Kapsułki Z Witaminą D Dla Dorosłych, 120 szt.). Jest ona bardzo ważna nie tylko dla utrzymania kości w odpowiednim stanie, wpływa też na układy: krążenia, nerwowy, rozrodczy, a przede wszystkim odpornościowy. Obniża stany zapalne w organizmie, a także pobudza do rozwoju komórki systemu immunologicznego.

Jakie czynniki zwiększają ryzyko zachorowania na COVID-19?

Istnieje szereg czynników, które zwiększają ryzyko zachorowania na COVID-19, a także sprzyjają osłabieniu odporności organizmu. Zaliczamy do nich między innymi: złą dietę, która może wywołać awitaminozę, nadwagę i otyłość; przewlekły niedobór snu, który znacząco osłabia organizm; palenie papierosów; sięganie po narkotyki; nadużywanie alkoholu lub jego długotrwałe przyjmowanie; brak regularności w aktywności fizycznej.

Ryzyko zachorowanie na COVID-19 zwiększa się także, gdy nie dba się o higienę rąk – istnieje wtedy ryzyko przeniesienia wirusa na dłoniach. Przebywanie w zatłoczonych pomieszczeniach, gdzie mogą znajdować się zakażone osoby, też jest czynnikiem ryzyka. Warto ponadto przestrzegać obostrzeń takich jak zakładanie maseczek w miejscach wyznaczonych czy zachowywanie dystansu społecznego.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.

Zamknij