Chrom

(44)
Pokaż filtry Filtruj
z 3

 

Działanie chromu

Chrom na III stopniu utlenienia jest składnikiem dotychczas mało poznanego czynnika tolerancji glukozy, który ułatwia działanie insuliny na komórki np. wątroby. Co to oznacza?

Insulina jest najważniejszym hormonem, który uczestniczy w przemianach cukru w organizmie. Ma działanie hipoglikemizujące, czyli obniża poziom glukozy we krwi. Umożliwia przechodzenie cukru do komórek docelowych, czyli przede wszystkim wątroby i mięśni. Dostarcza w ten sposób „paliwo” do aktywnych metabolicznie narządów i umożliwia zachodzenie w nich kluczowych procesów oraz pobudza proces powstawania glikogenu, czyli tworzenia „rezerw” dla organizmu.

Coraz więcej badań wskazuje korzystny wpływ chromu, zwłaszcza na III stopniu utlenienia na metabolizm węglowodanów i tłuszczów. Choć wymaga to dokładniejszego sprawdzenia, bywa polecany jako środek wspomagający odchudzanie, przyrost masy beztłuszczowej i redukcję tkanki tłuszczowej.

Zapotrzebowanie na chrom – konsekwencje nadmiaru i niedoboru

Jak dotychczas, w polskich normach żywienia nie zostało ustalone zapotrzebowanie człowieka na chrom.

Ze względu na udział tego pierwiastka w gospodarce cukrowej organizmu, coraz więcej naukowców pochyla się nad jego rolą w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy. Niedobór, brak lub oporność komórek na insulinę prowadzi do hiperglikemii, czyli podwyższonego stężenia glukozy we krwi. Najgroźniejszym powikłaniem cukrzycy może być śpiączka cukrzycowa (ketonowa), która nieleczona może prowadzić do śmierci. Przewlekła hiperglikemia uszkadza nerki, siatkówkę, nerwy obwodowe oraz prowadzi do ogólnego wyniszczenia organizmu. Dlatego tak ważne jest, by kontrolować gospodarkę cukrową i szybko reagować, kiedy działa ona nieprawidłowo.

Ważne, aby zachować ostrożność także w przypadku suplementacji chromu, bo duże dawki tego pierwiastka mogą mieć działanie toksyczne.

Dobre źródła chromu

Chrom (III) znajdziemy przede wszystkim w produktach żywnościowych. Największe ilości tego mikroelementu występują w drożdżach, zbożach oraz w nasionach roślin strączkowych, mięsie, serze i jajkach. Co ciekawe, doskonałym źródłem chromu jest także kakao.

Dostępny jest także szeroki wybór preparatów zawierających chrom. Najczęściej występują w połączeniu z innymi makro- i mikroelementami, niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Można zdecydować się na suplement w różnych postaciach:

Jeżeli szukamy preparatu uzupełniającego przede wszystkim niedobory chromu, warto sprawdzić:

Różnorodność preparatów sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od wieku.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.

Zamknij